miniaturka-paryz-dzien-1-okonasznurku

Bardzo miło jest mi powitać Cię na stronie, która została stworzona specjalnie z myślą o osobach, które szukają konkretnych informacji o tym, jak tanio podróżować. Przechodząc do rzeczy… tanie podróże to moje największe uzależnienie więc mogłabym opisać Ci kilka sposobów na tanie zwiedzanie polskich oraz zagranicznych miejscowości, ale chciałabym skupić się na jednym miejscu i padło właśnie na Paryż – dlaczego? Sposoby na tanie podróżowanie zawsze są takie same, a to miasto jest jednym z najdroższych na świecie i choć przyciąga do siebie ludzi z powodu tanich połączeń lotniczych, to umówmy się – nie każdego stać na to by przeżyć tam choćby jeden dzień…

Jeśli spodobało Ci się to, co czytasz, to zapraszam też do odwiedzenia ze mną innych miejsc www.travel.okonasznurku.pl oraz na mojego vloga na kanale YouTube/okonasznurku

Jeśli jesteś tu przez przypadek, ale zainteresowała Cię moja osoba, to zobacz czym zajmuję się przeważnie KLIK;)

IMG_20190119_152243_pic_edit_20190202191245

Czytaj dalej…

paryz-okonasznurku

1. Wyprawa czas start czyli SAMOLOT i TRANSFER Z BEAUVAIS.

Myślę, że skoro poruszyłam już temat połączeń lotniczych, to najprościej mi będzie zacząć właśnie od nich. W Paryżu pierwszy raz wylądowałam w styczniu 2011r. całkiem nieświadoma tego, co czeka mnie na miejscu, ale jak zwykle byłam dobrze przygotowana – miałam zapisane min. wszystkie informacje dotyczące tego jak zwiedzać tanio lub za darmo! (tak, tak też można, ale o tym później), ale niestety nie zdawałam sobie sprawy z jednej rzeczy – transfer dla dwóch osób (tylko w jedną stronę) na lotnisko do Beauvais, to koszt stanowiący sumę biletów lotniczych dla dwóch osób, w dwie strony i do tego z bagażem! Jak to możliwe, że o tym nie wiedziałam? Nie interesowało mnie to w tamtym czasie ponieważ kolega, który akurat przebywał w Paryżu zaproponował, że przyjedzie po nas na lotnisko swoim autem. Tak więc o cenie transferu dowiedziałam się w trakcie pobytu w Paryżu kiedy to okazało się, że kolega odwieźć na lotnisko już nas nie może ponieważ koliduje to z jego planami zawodowymi – nie było dyskusji: bilet na transfer musimy kupić. 8 lat temu (czyli na początku roku 2011, bo piszę ten post dokładnie w dzień, w który z Paryża wracaliśmy) nie było możliwości zakupu biletu na transfer online. Być może były ukryte strony, a nie było to tak popularne jak w dzisiejszych czasach więc musimy uznać, że wtedy jedyną możliwością był zakup biletu w automacie na Porte Maillot, z którego to po dziś dzień odjeżdżają autobusy wiozące i przywożące pasażerów z lotniska Beauvais, które jest, jak już pewnie się zorientowałeś prawie 100km oddalone od centrum Paryża. Pewnie pytasz dlaczego wybraliśmy (i wybieramy do dzisiaj) lotnisko w Beauvais – odpowiedź jest prosta: ponieważ lądują tam samoloty tanich linii lotniczych, takich jak WizzAir czy Ryanair. Wtedy, kiedy lecieliśmy do Paryża po raz pierwszy, WizzAir nie miał w swojej ofercie żadnych zniżkowych kart członkowskich więc zwyczajnie czekaliśmy na okazję żeby upolować najtańszy z możliwych bilet – termin był nam obojętny, ale kiedy okazało się, że najtaniej będzie w styczniu ucieszyliśmy się. Mój mąż i przyjaciółka, z którą podróż tę dzieliłam, byli już wcześniej w Mieście Świateł i dobrze wiedzieli, że jeśli chcę zwiedzać, to ten miesiąc będzie do tego najlepszy. Pomimo tego, że sezon turystyczny w Paryżu trwa cały rok, a pogoda dopisuje dosłownie 365 dni w roku, nie wiedzieć czemu kolejki do wszystkich „atrakcji” w styczniu są najkrótsze lub nie ma ich w ogóle. Wracając do lotu, to koszt biletu w jedną stronę wynosił wtedy 16zł, powrót był troszeczkę tańczy i myślę, że był to koszt ok. 10zł za osobę – nie dziw się teraz, że kupiliśmy również bagaż;) Oczywiście jeden bagaż na 2 osoby i do tego tylko na powrót;) Wtedy można było kupić we Francji wina, których polskie sklepy na oczy jeszcze nie widziały, a do tego ich koszt był bardzo niewielki (patrz: pkt. 4.CO JEŚĆ I GDZIE KUPOWAĆ TANIO w Paryżu) więc cena ok. 60-70zł za duży, chyba 15kg wtedy bagaż był znikomy, w porównaniu do tego ile musielibyśmy zapłacić za te wszystkie przytargane z Francji wina i sery (sic!). Wracając do transferu, to tak, jak mówiłam nie dość, że nie było możliwości zakupu online, to jeszcze musieliśmy kupić bilet tylko w jedną stronę (dzisiaj kupując w 2 strony od razu zapłacicie mniej, ale o tym zaraz), a jego cena za osobę (w jedną tylko stronę!), to było ok. 14 euro, co wtedy stanowiło wartość ok. 55zł. Dzisiaj, patrząc na ceny chociażby na portalach oferujących tanie przewózki, ta cena nie wywołuje zawrotów głowy, które w tamtym czasie niestety nam się przydarzyły;) Przenieśmy się teraz do czasów „współczesnych” gdzie sprawa jest bardziej skomplikowana, ale do tego też proporcjonalnie tańsza;) Bilet na transfer możemy kupić online i wtedy koszt takiego biletu w 2 strony dla 1 os., to 14,50eurox2=29euro (czyli jakieś 125zł – stan na 29.01.2019r. kurs euro ok. 4,31). Z biletami na lot jest teraz nieco inaczej – WizzAir wycofał się z rejsów Wrocław – Beauvais więc nic nie da nam w tym przypadku członkostwo w tamtejszym klubie i pozostaje nam polowanie na tanie bilety w Rajanie, ale niestety musimy liczyć się z minimalnym wydatkiem 39zł/1os./1str. bez żadnego bagażu (sic!) – nowa polityka Rajana, który uraczył nas zmiana regulaminu pod koniec roku 2018. Taka mała ciekawostka na koniec tego rozdziału – pytacie czemu na przestrzeni lat bilety na transfer nie podrożały? Otóż podrożały bardzo, ale również w tym czasie potaniały, a wszystko to za sprawą prywatnych przewożników świadczących usługi dostarczania turystów z lotniska nawet za 10euro/1os./1str. Linia „Państwowa” traciła tym samym klientów, oferując im bilety po 18euro za tę samą trasę więc turyści zaczęli wybirać „prywatnych busiarzy” – w tym ja: ) Nie miałabym nic przeciwko, zważywszy na to, że jestem osobą, która raczej wspiera rodzime biznesy, ale … miałam wątpliwą przyjemność przebyć z jedną z tych firm drogę z oraz na lotnisko, a co za tym idzie mam na ten temat swoje zdanie – uczucia raczej mieszane. Jeśli chodzi o moją podróż, to właściwie poza strachem, który odczułam kiedy jako pasażer pędziłam przez francuską autostradę w jednym z takich busików, trzymając kurczowo na swoich kolanach swój plecaczek, stanowiący mój jedyny bagaż, a  nim niezbędne rzeczy, poza tą jedyną: testamentem. Tak, brzmi to dziwnie, ale naprawdę wtedy myślałam, że zginiemy. Cofając się w czasie do tamtego dnia pamiętam niewiele… to, że była wiosna, chyba kwiecień, a my w dobrych humorach czekaliśmy na bus powrotny z Porte Maillot na lotnisko w Beauvais. Nasz bus przyjechał, choć z dużym opóźnieniem, pomimo tego, że dostosowaliśmy się do zaleceń i byliśmy na miejscu 3h przed odlotem, cierpliwie czekaliśmy na kogoś, kto po nas przyjedzie, na lotnisko dotarliśmy spóźnieni. Wiadomo – był dreszczyk emocji: płacisz prawie połowę mniej, ale jest również 50% prawdopodobieństwa, że nikt po Ciebie nie przyjedzie. Taką oto „przygodę” mieli współtowarzysze naszej podniebnej podróży do Paryża, których spotkaliśmy na Port Maillot w drodze powrotnej – ich bus nie przyjechał, a my słyszeliśmy tylko jak nasz kierowca przez telefon zlecił komuś aby oddać im pieniądze za transfer, ponieważ jeden z ich busów uległ awarii i tym samym nie ma możliwości przewiezienia ich na lotnisko. Nie pytajcie mnie co musieli czuć w tej chwili i czy dotarli na czas – tego nie wiem. Wiem natomiast, że nasz – lekko przepełniony – bus dotarł na miejsce w ostatniej chwili i nie miałam czasu żeby oceniać sytuację pozostałych podróżujących, których, mam wrażenie, w busie było więcej niż przewiduje producent samochodu. To był drugi i ostatni raz kiedy zdecydowałam się zapłacić mniej za tę podróż. Za pierwszym razem również nie obyło się bez przygód, ale polegały one tylko na tym, że staliśmy na lotnisku czekając na inne samoloty chyba z 1,5h żeby ich pasażerowie, którzy uprzednio zamówili ten transfer mogli się do nas dosiąść, a oprócz tego był tylko szaleńczy pęd autostradą do centrum Paryża. Od razu powiem Wam też, nie nie kalkuluje się (na pewno czasowo) kombinowanie typu: na piechotę do centrum Beauvais, lub autobusem do centrum za 1,5e, a później za 10e 1,5h pociągiem do Paryża (plus czas oczekiwania na komunikację), bo jak łatwo zauważyć – oszczędność jest żadna.

Zapraszam na mój kanał YouTube, na którym znajdziesz min. VLOGI z niektórych moich podróży…

2. Samochodem na piechotę czyli KOMUNIKACJA MIEJSKA w Paryżu.

Dla osób, które mają ochotę wypożyczyć rower nie ma żadnych kruczków ani przeciwwskazań – skorzystajcie po prostu z rejestracji w systemie „Rowery miejskie w Paryżu” (Velib), a  instrukcji po polsku jak to zrobić jest w internecie cała masa i zapłaćcie kaucję oraz uważajcie żeby nie zginąć na pierwszym kursie po paryskiej ulicy, natomiast dla osób potrzebujących szybko i TANIO przemieszczać się po mieście, nie tylko po to żeby zwiedzać kolejne atrakcje, ale również po to żeby zwyczajnie nie tracić czasu na stanie w korkach, proponuję komunikację miejską. Nie, nie taką dla turysty – taką dla mieszkańca! Nie ma żadnych obaw, korzystanie z biletów miejskich Navigo jest całkowicie legalne, wystarczy ogarnąć automat i to, jak dziwnie działa system sprzedaży biletów.

Przechadzając się po paryskich uliczkach w centrum, a właściwie po głównych alejach, bo turyści raczej boją się zbaczać ze szlaków, dostrzec możemy tłumy przyjezdnych z zagranicy, którzy są przygotowani na duże wydatki i przez myśl nie przechodzi im chociażby to, że nie trzeba płacić za autobus turystyczny, który przewiezie nas po głównych atrakcjach za równowartość biletu lotniczego w dwie strony, ale wystarczy na planie mapki z komunikacja znaleźć autobus miejski (wtedy mamy pewność, że będziemy przemieszczać się na powierzchni ziemi) i wsiąść w niego za cenę biletu jednorazowego lub dziennego itp., a te same miejsca zobaczymy praktycznie za darmo. Nikt z turystów, którzy przyjeżdżają tam na chwilkę, nie siedzi z kalkulatorem (jak ja;)) i nie liczy czy opłaca mu się kupić kartę (za kolejną równowartość biletów lotniczych w 2 strony;)), dzięki której zdobędziemy zniżki do muzeów, czy warto może poszukać innej opcji, która będzie o wiele tańsza, ale o tym później. Wracając do komunikacji miejskiej, najlepszą opcją wydaje się zakup minimum tygodniowego biletu Navigo, czyli takiej karty miejskiej. Jej wydanie kosztuje 5 euro i jest to koszt jednorazowy, zostaje z nami dożywotnio lub do momentu jej zgubienia. Należy pamiętać tylko żeby mieć przy sobie zdjęcie typu paszportowe, ale w małym rozmiarze, bo miejsca na karcie gdzie trzeba je wkleić jest mało, a jeśli nie mamy takiego zdjęcia, to można je zrobić w automatach znajdujących się na prawie każdej, większej stacji metra, a Pani w okienku dotnie nam je na wymiar. Automat za ok. 5 euro drukuje nam czteropak takiego zdjęcia więc pozostałe 3 będziemy mieć na pamiątkę. Jednak jest to kolejne 5 euro, które możemy zaoszczędzić – jak? Prosta sprawa. Będąc jeszcze w domu, przed wylotem, możemy zeskanować swoje zdjęcie z portfela mamy, męża, ciotki, cokolwiek i w jakimkolwiek, najprostszym, darmowym programie zrobić z niego czteropak w rozmiarze np. 10×15 lub 9×13 i zwyczajnie wydrukować je za niecałą złotówkę w automacie jednej z popularnych sieci drogeryjnych lub ze sprzętem elektro;) Proste? Proste! Mamy zdjęcie, kartę Navigo kupiona w okienku i zostaje nam jeszcze jej doładowanie. Bilety tygodniowe w Paryżu są tańsze niż we Wrocławiu, oczywiście licząc proporcjonalnie. Za niecałe 22 euro dostaniemy tygodniowy bilet (7 dni) na wszystkie strefy (5 zones) czyli także te obejmujące Disneyland i Versailles. W przeliczeniu wychodzi 3 euro za dzień na wszystkie pojazdy komunikacyjne, czyli niecałe 13zł (stan na luty 2019r.), a we Wrocławiu za 11zł możemy kupić bilet dzienny na tramwaj i autobus, z czego w godzinach szczytu mamy do wyboru tylko tramwaj, bo autobus raczej stoi w korku…

Jest tylko jedno ale, ale takie całkiem dla mnie niezrozumiałe, któremu trzeba podporządkować swój wyjazd. Tygodniowy bilet jest ważny tydzień, owszem, ale tydzień w rozumieniu paryskim oznacza zawsze czas od poniedziałku do niedzieli. Przykładowo, jak kupimy tygodniowy bilet we wtorek, to kosztuje on tyle samo, ale ważny jest także tylko do niedzieli. Bez względu na to czy będziemy z niego korzystać tydzień, czy krócej i tak opłaca się go kupić, bo cena jednorazowych biletów jest na tyle powalająca, że właściwie po jednym dniu ich suma przekracza wartość biletu tygodniowego:) Na uwagę zasługuje też fakt, że w ramach Navigo możemy korzystać z kolejki na wzgórzu Montrmartre, co osobiście robię tylko  w przypadku gdy raczę się winkiem na łonie natury i mam potrzebę szybko dostać się do toalety znajdującej się pod wzgórzem, tuż obok karuzeli:)

20181017_163919a

20181017_171251a

3. Zwiedzanie czyli atrakcji bez liku, a kasy jakby mniej.

20181017_121747

Jesteśmy w Paryżu i mamy już Navigo więc możemy zwiedzać. Od czego zacząć? To musicie wiedzieć sami, tak samo to, co chcecie zobaczyć, bo nie raz zdarza się, że powierzchowne tylko zapoznanie się z atrakcją zajmuje cały, ale to na serio cały! dzień:)

Kiedy mamy już wybrane atrakcje lub zatrzymujemy się w Paryżu na dłużej i mamy czas żeby po kolei odwiedzać to, czego dusza zapragnie, zaczynamy od poszukiwana okazji. W niektóre dni miesiąca wybrane muzea są za darmo, do innych możemy dostać się ze zniżką, są także akcje promujące miasto i np. festiwale smaków pod Wieżą Eiffla czy inne marché są całkowicie za darmo. Poszukajmy także zniżek oferowanych przez przewoźnika, np. Navigo – zdarza się i tak, że firmy oferujące przewozy statkiem po Sekwanie mają inny, niższy cennik dla osób posiadających Navigo, czyli de facto dla mieszkańców – taryfa taka nazywa się w cenniku „Tarif Privilège„.

Kolejną ciekawą opcją dla zwiedzających jest fakt, że wszyscy ludzie do ukończenia 26 lat mogą zwiedzać WSZYSTKIE atrakcje za darmo. To oczywiście może zmieniać się wraz ze wzrostem cen lub rozwojem turystyki i należy wszystkie informacje sprawdzać na bieżąco, ale przy każdej kasie widnieje ogólnodostępny cennik, a czasem nawet w języku innym niż francuski 😉 Ta opcja jest respektowana bardzo uczciwie, bo pamiętam, że byłam w Paryżu kilka miesięcy przed swoimi 26 ur., czyli właściwie rocznikowo miałam już 26 lat, ale nie było problemu z wejściem, bo dla nich liczy się data urodzenia – super!

Na koniec opcja (wg mnie) obecnie najgorsza z możliwych, ale najczęściej wybierana przez turystów – karty typu „PASS”. W punktach informacji turystycznej oraz w kasach biletowych przy głównych atrakcjach można zakupić ich kilka, w zależności od naszych potrzeb – są np. łączone czyli wejścia plus transport (to dla tych, którzy boją się zakupić Navigo lub jej zakup w jakimś stopniu ich przerasta), ale można także wybrać inną, bez transportu, tylko taką dzięki której wejdziesz do wybranych atrakcji kupując bilet zniżkowy (takich kart, które gwarantują darmowe wejścia chyba już w ogóle nie ma). Rzeczywiście, w przeszłości kartę taką np. na 2 dni opłacało się kupić, bo wejścia, które na te 2 dni były zaplanowane kosztowały kilkakrotnie więcej niż karta, a na kartę mogliśmy odwiedzić je za darmo lub z dużą zniżką. Natomiast teraz musimy spędzić czas z kalkulatorem i przeliczyć czy opłaca nam się jej zakup więc najlepiej zrobić to na spokojnie, jeszcze przed przyjazdem do stolicy, bo pamiętacie, że tak, jak pisałam wyżej, zwiedzanie tylko jednej z niektórych głównych atrakcji może zająć nam pół dnia więc podejdźmy do tego z głową. Nikt nie chce mieć wspomnień z wycieczki z postaci zdartych butów, zakwasów, ogólnych nerwów i szału w oczach, bo nie o to chodzi;)

Zobacz też mojego vloga z : Père-Lachaise i Château de Versailles i komunikacja miejska w Paryżu…

4. Co jeść i gdzie kupować TANIO w Paryżu?

Jeśli szukacie tu informacji na temat restauracji w Paryżu, to w tym miejscu ich nie znajdziecie:) Mogę zdradzić Wam sekret na tanią, ale raczej jadłodajnię w stylu bistro, ale niestety po wystawnych knajpach w Paryżu nie chodzę, głównie ze względu na to, że nie mam takiej potrzeby. Jeśli bardzo chcę zjeść ciepły posiłek w miejscu innym niż plener, to udaję się na knajpy „Flunch”, która znajduje się min. przy samiutkim Centrum Pompidou czyli zaraz obok bardzo modnej dzielnicy La Marais, a jej druga odsłona w równie atrakcyjnym miejscu, czyli u stóp wzgórza Montmartre. Istotne jest również to, że Flunch otwarty jest 7 dni w tygodniu więc nie musicie martwić się jak w niedzielę zorientujecie się, że wszystkie markety są pozamykane, a wy nie macie do jedzenia dokładnie nic. Więcej o tej knajpie możecie poczytać na ich stronie, istotne jest także to, że zakupicie tam również alkohol, w tym wino w karafkach, a jego cena jest bardzo atrakcyjna, oczywiście jak na fakt, że jemy w paryskiej knajpie:)

20160407_153153a

Inny, ciepły posiłek, który możemy zjeść w plenerze, to zakupiony w budce naleśnik. Nie bójmy się tych budek – produkty są świeże, bo sprzedawcy mają ciągły ruch, a poza tym jest to ich życiowy i bardzo dochodowy biznes więc nie mogliby pozwolić sobie na to żeby komuś świadomie zafundować zatrucie pokarmowe. Jednymi z tańszych, naleśnikowych budek są 9o dziwo) te, znajdujące się na ulicy wiodącej od stacji metra Anvers w górę do Parku (Square Louise-Michel), który znajduje się u podnóża Bazyliki Sacré-Cœur.

Jeśli czujesz się na siłach żeby odwiedzić francuską restaurację, to możesz zaryzykować obiad w godzinach okołopołudniowych, wtedy za ok. 10euro (nawet na Champs-Élysées) dostaniecie tzw. MENU czyli coś jak u nas DNIE DNIA, różnica jest tylko taka, że we Francji, w skład takiego dania wchodzi kilka rzeczy i są to np. przystawka, danie i coś słodkiego lub sok, danie i kawa. Wodę dostaniecie od kelnera za darmo, jeśli tylko o nią poprosicie, natomiast napiwki nie są wliczone w cenę i to czy i ile ich zostawicie zależy już tylko od Was. Jeśli decydujecie się pójść do restauracji w godzinach, kiedy cały Paryż też tam idzie na obiad, pamiętajcie żeby nie zamawiać samej kawy, bo wtedy możecie nie zostać obsłużeni gdyż idąc tropem restauratorów zajmujecie tylko miejsce osobom, które mogą w tym czasie zostawić u nich więcej kasy.

Na koniec pragnę zauważyć, że najtaniej jest oczywiście żywić się produktami ze sklepu, a najlepiej z tych większych sieci handlowych typu Carrefour lub Auchan gdyż te mniejsze typu Franprix nie zawsze mają tanie produkty. Dla przykładu, za 10euro możemy kupić jedzenie i picie dla 2 osób na jeden lub 1,25 dnia (to 0,25 liczę jako śniadanie dnia następnego;)), czyli wino (z powodzeniem znajdziemy takie poniżej 2 euro, ale z doświadczenia wiem, że takie powyżej są o wiele lepsze – oczywiście mówimy o winach tego samego szczepu, np. Chardonnay), najlepsze są jednak czerwone, do tego przynajmniej jedna 1,5l butelka wody, 2 bagietki, 2 pyszne sery, a jeśli dobrze trafimy, to możemy kupić sobie do tego jeszcze jakieś tanie (małe i nie zawsze dobre, ale jednak) piwko, a nawet 2;) To, co kupicie zależy od Was – możecie też w cenie kupić korkociąg (jeśli poprzedni zostanie u ochrony któregoś z turystycznych obiektów, tak, jak było w moim przypadku;) i np. ciastka – wybór należy do Was (poniżej zakupy za 10,39e., a te jeszcze niżej za ok. 6e.).

20160928_140349

20161003_154301

⇒ CDN.⇐

#paryż #francja #paris #france #taniepodrozowanie #jaktaniopodrozowac #zdalaodbiurpodrozy #lotydofrancji #tanielotydoparyza #wycieczkadoparyza #rady #porady #jakprzezycwparyzuiniezwariowac #cojestwparyzu #transferzbeauvais #beauvais #portemaillot